Hvorfor skriver du?  

Hvorfor skriver du? er vår podcast om å skrive. Forfatterne våre deler sine skriveråd, og forteller om sine skriveprosesser og bøkene de har skrevet. Ønsker du selv å bli forfatter? Da kan du mest sannsynlig plukke med deg noen gode råd i denne skrivepodcasten.

Drømmer du om å bli forfatter? Eller synes du det er spennende å høre forfatterne fortelle om skriveprosessen? I denne podcast-serien møter du en rekke kjente og kjære forfattere som forteller om hvordan de jobber når de skiver bøker.

Jan Kjærstad leser mye: – Alle forfattere må lese hele tiden når de skriver. Da skriver de best, forteller han til Mia Bull-Gundersen, redaktør og programleder for Hvorfor skriver du?

Maja Lunde har hatt enorm suksess med Bienes historie, Blå, Przewalskis hest og ikke minst Snøsøsteren. Hun trekker frem høytlesing som noe av det viktigste du kan ha med deg for å bli et skrivende menneske:  – Skrivingen har jeg med meg hele tiden. Jeg er heldig jeg kommer fra et hjem med mange bøker og hadde foreldre som var veldig flinke til å lese for meg.

Trude Teige lar seg inspirere av virkelige hendelser: – Svaret på hvorfor jeg skriver ligger i det jeg skriver om. Jeg skriver samfunnskritisk krim. Jeg tar opp et tema. Hva har jeg lyst til å skrive om? Hva er skakt eller skeivt i dette samfunnet? Det er der skrivinga begynner for meg. Det er der engasjementet mitt ligger. 

Vi publiserer nye skrivepodcaster fortløpende. 

Hvorfor skriver du, Aasne Linnestå?

"Skal man være en god forfatter, må man også være en god leser." sier Aasne Linnestå. Sitatet har hun hentet fra sin lærer Eldrid Lunden.

Hvorfor skriver du, Ellen Vahr?

Ellen Vahr har endret karriere tre ganger i livet. Fra finans til forfatter. Hør henne i podcasten "Hvorfor skriver du".

Hvorfor skriver du, Heine Bakkeid?

Etter ti år i Stavanger flyttet Heine Bakkeid i 2008 hjem til Nord-Norge for å bli forfatter på heltid. Da hadde han allerede rukket å skrive flere romaner for ungdom.

Hvorfor skriver du, Anita Krohn Traaseth?

– Skjønnlitteratur handler ikke om å skrive om seg selv, men om å bevege seg inn i andres liv. Så må man selvfølgelig bruke seg selv inn i det. Å skrive en roman er det mest krevende, men også det mest frigjørende jeg har gjort.

Hvorfor skriver du, Helene Flood?

– Jeg begynt å jobbe med Terapeuten da jeg gikk i permisjon. Det ble også en form for egentid. Jeg hadde lest noen psykologiske thrillere som åpnet sjangeren for meg. Jeg er interessert i de mørke irrgangene i menneskesinnet, forteller Helene Flood i møtet med Mia Bull-Gundersen.

Hvorfor skriver du, Trude Teige?

– Svaret på hvorfor jeg skriver, ligger i det jeg skriver om. Jeg skriver samfunnskritisk krim. Jeg tar opp et tema. Hva har jeg lyst til å skrive om? Hva er skakt eller skeivt i dette samfunnet? Det er der skrivinga begynner for meg.

Hvorfor skriver du, Hilde Rød-Larsen?

– Det å lese og det å skrive, er en måte å tenke og å føle klarere på. Jeg har skrevet mye dagbok i livet mitt. Men jeg tror ikke kunne skrevet Sommertid uten å ha lest og oversatt så mange gode bøker.

Hvorfor skriver du, Jan Kjærstad?

– Alle forfattere må lese hele tiden når de skriver. Da skriver de best, sier Jan Kjærstad i samtale med redaktør Mia Bull-Gundersen. – Alt du leser vil styrke det du skriver, fortsetter han.

Hvorfor skriver du, Maja Lunde?

– Skrivingen har jeg med meg hele tiden, sier Maja Lunde. Jeg er heldig jeg kommer fra et hjem med mange bøker og hadde foreldre som var veldig flinke til å lese for meg.

Hvorfor skriver du, Øystein Wiik?

– I en roman kan man sprenge alle grenser! Det er et stort prosjekt å skrive en roman, den har ingen begrensinger. Så det er en utfordring med tanke på fortellerkunst, sier Øystein Wiik i denne samtalen med Mia Bull-Gundersen. – Men jeg har det ufattelig gøy når jeg skriver, legger han til.

Hvorfor skriver du, Ravn Lanesskog?

– Jeg skriver delvis fordi jeg synes det er fryktelig spennende å skrive frem en verden jeg kan kontrollere.

Hvorfor skriver du, Thure Erik Lund?

–Helt banalt kan du si at jeg skriver for å finne ut hva neste setning skal være, forteller Thure Erik Lund.