Hvorfor skriver du, Jan Kjærstad? 

– Alle forfattere må lese hele tiden når de skriver. Da skriver de best, sier Jan Kjærstad i samtale med redaktør Mia Bull-Gundersen. – Alt du leser vil styrke det du skriver, fortsetter han. Videre forteller Kjærstad at han lengter tilbake til opplevelsen han hadde i 1. klasse som syvåring, da han lærte å lese og skrive. – Det var den beste tiden i livet. Den åpnet opp for uendelige muligheter. 

Om Mr. Woolf 

Hvordan oppstår en idé som får betydning for hele menneskeheten?

En dag møter William Abelson sin far til lunsj på Dovrehallen. William har en doktorgrad i fysikk, men har gått på en smell, han har i flere år arbeidet som barista i en trendy kafé ved Akerselva. Faren driver Stjerneplassen Leker, en butikk i Storgata, og William tror det skal bli en vanlig lunsj der faren lufter sine økonomiske bekymringer over et patentsmørbrød. Faren har imidlertid noe annet på hjertet: Elizabeth, Williams søster, har forsvunnet. Faren er bekymret, han tror det kan ha tilstøtt henne noe. At hun er i fare. William får et oppdrag, han må reise til Hongkong, der søsteren etter sigende oppholder seg.

Hvor vanskelig kan det være? tenker William. Jeg skal bare finne en søster og hente henne hjem.

På flyplassen i Hongkong venter en overraskelse: William blir hentet i en Rolls Royce og kjørt til The Peninsula, et av byens fineste hoteller. Uten å vite det skal han de neste dagene møte mennesker og miljøer som snur opp ned på alt og som setter ham på sporet av forbløffende innsikter.

Mr. Woolf er en hyllest til alle alminnelige fedre, som kanskje ikke er så alminnelige som man tror.
 

«Raus fortellerglede. Jan Kjærstads nye roman er en vakker kjærlighetserklæring til en fars skjulte sider. Boka oser av fortellerglede, det er bare å gi seg hen og la seg føre gjennom Hong Kongs trange markeder, neonbelyste gater, futuristiske kjøpesentre, overjordiske gangveier, grønne åser og skumle kirkegårder.»

 

Inger Bentzrud, Dagbladet

Jan Kjærstad

Jan Kjærstad

Jan Kjærstad (født 1953) er regnet som en av Nordens fremste forfattere, først og fremst på grunn av sine nyskapende romaner. Kjærstad har embetseksamen i teologi og debuterte i 1980 med novellesamlingen "Kloden dreier stille rundt". I tillegg til sine romaner har han skrevet billedbøker og essaysamlingene "Menneskets matrise" (1989), "Menneskets felt" (1997), "Menneskets nett" (2004) og "Menneskets vidde" (2013). I 1984 mottok han Kritikerprisen for romanen "Homo Falsus", i 1993 fikk han Aschehougprisen, i 1998 den høythengende Henrich Steffens-prisen, i 2000 Doblougprisen og i 2013 Det Norske Akademiets pris til minne om Thorleif Dahl.

Trilogien om Jonas Wergeland - "Forføreren", "Erobreren", "Oppdageren" - ble fullført i 1999, og den siste innbrakte Kjærstad Nordisk Råds Litteraturpris.

Jan Kjærstads øvrige romaner er "Speil (1982), "Det store eventyret" (1987), "Rand" (1990), "Tegn til kjærlighet" (2002), "Kongen av Europa" (2005), "Jeg er brødrene Walker" (2008), "Normans område" (2011) og "Slekters gang" (2015). I 2017 utkom romanen "Berge" til glimrende mottagelse av anmelderne, og romanen dedisert til Kjærstads far, "Mr. Woolf", utkom i 2019. Romanen "En tid for å leve" kom i 2021, og i 2022 kom essaysamlingen "Menneskets bølger". "Valgdager" er hans seneste roman.

Jan Kjærstads bøker er oversatt til en rekke språk. I 2024 ble han utnevnt til kommandør av den kongelige norske St. Olavs orden for sitt fremragende forfatterskap.
Les mer

Hvorfor skriver du, Maja Lunde?

– Skrivingen har jeg med meg hele tiden, sier Maja Lunde. Jeg er heldig jeg kommer fra et hjem med mange bøker og hadde foreldre som var veldig flinke til å lese for meg.

Hvorfor skriver du, Hilde Rød-Larsen?

– Det å lese og det å skrive, er en måte å tenke og å føle klarere på. Jeg har skrevet mye dagbok i livet mitt. Men jeg tror ikke kunne skrevet Sommertid uten å ha lest og oversatt så mange gode bøker.

Hvorfor skriver du, Helene Flood?

– Jeg begynt å jobbe med Terapeuten da jeg gikk i permisjon. Det ble også en form for egentid. Jeg hadde lest noen psykologiske thrillere som åpnet sjangeren for meg. Jeg er interessert i de mørke irrgangene i menneskesinnet, forteller Helene Flood i møtet med Mia Bull-Gundersen.