Foto: Julie Pike
Bli kjent med debutant Henriette T. Osnes
Å debutere som forfatter er nervepirrende, fylt med glede og bekymring. Men uansett følelse som sitter i kroppen er det en stor dag å holde sin egen bok i hendene for første gang.
Vi har snakket med en av høstens debutanter, Henriette T. Osnes, som har skrevet og illustrert barneboka "Une og skolestarten".
Hvorfor skrev du akkurat denne boken?
Jeg var så heldig å bli kontaktet av hun som nå er min (veldig flinke) redaktør, med spørsmål om jeg hadde lyst til å skrive og illustrere for barn. Og hvem kan si nei til det?
Idéen om Une kom relativt raskt etter vårt første møte. Både før jeg visste hva boka skulle handle om, og før jeg i det hele tatt visste hvordan boka skulle ende. Derfor kan det nå føles litt tilfeldig at det ble akkurat denne boka, men Une og skolestarten er et resultat av et ønske om å lage en morsom bok om ei tøff jente. Ei som tør å ta plass og ei som ikke er redd for noe (utenom å si unnskyld til rektor etter et stygt sykkelkrasj, da.)
Hvor og når skriver du?
Jeg kan for eksempel rable ned en idé på en handlelapp eller på mobilen mens jeg handler middag på butikken. Jeg kan også sitte hakket mer konsentrert (og helst tidlig på morgenen) og skrive i en av studiecellene på Deichman i Bjørvika.
Eller rundt lunsjtid på en kafé med ørepropper i ørene. Eller på kveldstid ved kjøkkenbordet hjemme. Jeg har behov for å bytte ut «kontoret» ut ifra hva jeg jobber med og hvilket humør jeg er i. Hvis jeg har en skrivedag vil jeg helst ha det stille og folketomt rundt meg, men hvis jeg tegner har jeg mer behov for liv og lyd (og lyden skal helst være en lydbok på øret).
Hvilke forfattere inspirerer deg?
Hvis jeg skal begrense meg til barnebokforfattere (og forfattere som også skriver barnebøker) kan jeg starte med å nevne Erlend Loe. Jeg er veldig glad i absurde og morsomme barnebøker som treffer både barn og voksne, noe Loes bøker definitivt gjør.
I min periode som barnehagelærer introduserte jeg flere av barna til blant annet Rumpemelk fra Afrika. Og jeg vet ikke hvem som lo mest av boka, barna eller jeg. Mest sannsynlig jeg. Hvem rumpet brunosten? er også blant mine favoritter (fantastisk illustrert av Kim Hiorthøy) og en bok som står utstilt øverst på bokhylla hjemme. Rumpebøker er med andre ord populære hos meg.
Og når jeg først er inne på det absurde: bøkene til Camilla Kuhn (med Ulf er Uvel som personlig favoritt), og samarbeidet mellom Bjørn F. Rørvik og Per Dybvig er også helt nydelig. Myggsprayen må jo være noe av det morsomste som har blitt laget!
Ellers blir jeg ekstra imponert når dyktige barnebokforfattere også er dyktige illustratører, som for eksempel Nora Dåsnes. Den utrolig fine Ti kniver i hjertet fikk meg til å føle meg som en forelska 7. klassing igjen. Ellers må en liste med inspirerende barnebokforfattere selvsagt inkludere Tove Jansson og Astrid Lindgren. Trollmannens hatt kan fortsatt gi meg frysninger, og hvem elsker vel ikke Pippi? Heia tøffe jenter!
Hva leste du selv som barn?
Mye forskjellig! Jeg kunne ramset opp i det uendelige, men jeg var veldig glad i blant annet Mummitrollet, Pippi Langstrømpe og bøkene om Narnia. Det gikk også mye i de klassiske eventyrene, Frøken Detektiv og Don Rosas tegneserier.
Jeg husker godt letingen etter D.U.C.K. i de detaljerte illustrasjonene sammen med pappa og søsknene mine. Grøsserne skiller seg også ut, og særlig bøkene hvor man kunne velge mellom ulike muligheter (og jukse ved å gå tilbake om det ikke gikk så bra med hovedkarakterene).
Hvilken bok leste du sist?
Her kan jeg faktisk bruke anledningen til å skryte av en av mine meddebutanter! Jeg holder på å lese Kartografen av Anette Hemming, en hittil veldig spennende bok som jeg mest sannsynlig har ferdigslukt om få dager.
Og siden jeg har laget en tegneserie for barn tar jeg meg også friheten til å trekke frem Hva skjedde egentlig med deg? av Jenny Jordahl. Dette er den siste tegneserien (for barn) jeg leste, og den siste barneboka som fikk meg til å gråte som en foss.
Har du noen gode råd til kommende forfatterere?
Tør å vise frem arbeidet ditt og ta til deg tilbakemeldinger fra (andre) flinke folk! Det kan være vanskelig å høre at deler av boka di bør endres eller kuttes, særlig de delene du har blitt ekstra glad i. Men disse flinke folka vil deg og boka di vel, og resultatet kan bli så mye bedre om du viser frem arbeidet ditt til noen.
Hvis du også tegner: bruk god tid på idé- og skissearbeid før du starter på ferdigstilling, varier oppslagene dine, og legg inn artige detaljer som barna kan oppdage. Og hvis du har en dårlig skrive- eller tegnedag er det lov å ta seg en pause fra arbeidet, spise smågodt og se en film fra da du var liten. Og så må du huske på å være snill med deg selv og gi deg selv gode pauser.