Hvorfor skriver du, Erlend O. Nødtvedt? 

Erlend O. Nødtvedt har brukt sine forfedre og formødre som utgangspunkt for lyrikksamlingen Slekter, en slektsgranskning i diktform. I denne podcastepisoden dykker Nødtvedt og redaktør Benedicte Treider ned i hans forfatterskap.

Han er opptatt av kompilasjoner. Og av å blande ulike typer språk. – Jeg synes det er spennende å blande tidligere språk med nådtidig språk. Sånn som i Bergens beskrivelser der jeg blander slang med kansellistil. Det oppstår noe interessant i dette møtet. Språket er bærer av verdensbilder.

Hør Erlend O. Nødtvedt i samtale med redaktør Benedicte Treider.

Frigjørende, livskraftig og sprelsk

Nødvedts forfedre og formødre er utgangspunktet for denne slektsgranskningen i diktform. En lyrisk genealogi med et tidsspenn fra neolittiske folkevandringer til familiemytologiens oldeforeldre. Fra slektstreet vrimler fortidens skikkelser, i en diktsamling der anene og arvestoffet forfølges i kirkebøker, ættetavler, gravminner og skifteprotokoller, men også gjennom arkeologiske funn og moderne DNA-forskning.

Genealogi er ikke bare søken etter røtter, opphav og sammenhenger, det er også et sted der fortidens ofte selvmotsigende og kaotiske natur avslører seg. Gjennom en poetisk behandling av kildene, undersøker diktsamlingen prinsippene og de språklige formene som til sammen danner en historisk identitet.

«Tipptipptipptipptipp topp poetisk slektsforskning frå Erlend O. Nødtvedt.» 

– Eivind Myklebust, Klassekampen

«Leker muntert med våre forestillinger om slekt. Slekter har noe av den samme upretensiøse holdningen som vi finner i Jan Erik Volds nyenkle poesi. Slekter kan leses som en fin, poetisk påminnelse om at livet som probant er av begrenset varighet. Før eller siden forvandles vi alle til ascendenter.» 

 Gro Jørstad Nilsen, Bergens Tidende

«Nødtvedts Slekter er frigjørende livskraftig, sprelsk og ganske så uforutsigbar i sitt vesen. … Sjølironien, viddet og en uærbødig innstilling er allerede blitt et karakteristisk kjennetegn ved forfatterskapet til Nødtvedt. Humøret er også gjenkjennelig i måten forfatteren ordlegger seg på … Nødtvedt er en av de få som viderefører med sin skrivekunst en vesentlig grein i norsk litteraturhistorie, nemlig den litterære vitalismen til Garborg, Uppdal, Nygard, med flere.» 

 Erik Engblad, Vårt Land

Erlend O. Nødtvedt

Erlend O. Nødtvedt

Erlend O. Nødtvedt debuterte med diktsamlingen Harudes i 2008. Siden har han utgitt diktsamlingene Bergens beskrivelse (2011), Trollsuiten (2014) og Slekter (2019) - og romanene Vestlandet (2017) og Mordet på Henrik Ibsen (2021). Fra første bok har Nødtvedt begeistret anmelderne, og han er ansett som en av sin generasjons sentrale forfattere. "En av poesihøstens mest potente og originale utgivelser," skrev blant annet BTs anmelder om diktsamlingen Bergens beskrivelse. Og nettopp originalitet er en sentral beskrivelse av Nødtvedts lyrikk og prosa. Hans skrivemåte er både særegen, energisk, vilter og besvergende.

Høsten 2017 ga Nødtvedt ut sin første roman Vestlandet. Den fikk strålende mottakelse og er blant annet blitt omtalt som "en praktfull ode til Vestlandet" og "rein fest og sælebot". Romanen Mordet på Henrik Ibsen fra 2021 ble møtt med begeistring fra et samlet kritikerkorps. Romanen er både nominert til Kritikerprisen 2021 og P2-lytternes romanpris. For diktsamlingene har han vunnet priser som Ung Poesi-prisen i 2008, Bergensprisen i 2011, Bjørnsonstipendet i 2012, Bokhandlerforeningens forfatterstipend i 2015, Premio Ostana i 2017 og Olav H. Hauge-stipendet i 2019. Nødtvedt mottok Mads Wiel Nygaards legat 2019 for sitt samlede forfatterskap, og han ble kåret til en av de ti fremste unge, norske forfatterne av Morgenbladet og Norsk Litteraturfestival i 2015.
Les mer

Hvorfor skriver du, Adelheid Seyfarth?

Hva synes egentlig Adelheid Seyfarth om at markedsavdelinga har funnet på navnet til bokkvartetten hennes? Og hva synes lokalsamfunnet om at hun bruker naboer og kjente som inspirasjon til bøkene?

Hvorfor skriver du, Thure Erik Lund?

–Helt banalt kan du si at jeg skriver for å finne ut hva neste setning skal være, forteller Thure Erik Lund.

Hvorfor skriver du, Ravn Lanesskog?

– Jeg skriver delvis fordi jeg synes det er fryktelig spennende å skrive frem en verden jeg kan kontrollere.