Hvorfor skriver du, Adelheid Seyfarth?
Hva synes egentlig Adelheid Seyfarth om at markedsavdelinga har funnet på navnet til bokkvartetten hennes? Og hva synes lokalsamfunnet om at hun bruker naboer og kjente som inspirasjon til bøkene? Hør programleder og redaktør Mia Bull-Gundersens teori om hvorfor Adelheid skriver og få et innblikk i Adelheids skriveliv.
Helt fra debutromanen Fars hus, har Adelheid Seyfarth vært opptatt av å skildre allmennmenneskelige temaer som eksistensielt utenforskap og identitet. Arbeiderklasse, sosial arv, fremmedhet og annerledeshet har også vært viktige temaer i hennes romaner, som utspiller seg i dypeste Finnskogen tett på grensen mot Sverige.
Svullrya-kvartetten
Vi skal tilbake til Finnskogen. Robert Langberget fra Svullrya har fått diagnosen kreft. Dessuten står det lokale flyktningmottaket i brann. Hvem kan ha startet den? En gang i tiden sto jo finnskogingen i fremste rekke når flyktninger måtte transporteres over grensen til Sverige. Hva har skjedd med skogingen i mellomtiden? For det er klart: I nasjonens øyne er jo alle i bygda selvfølgelig rasister.
Med Så blomstret rogna fortsetter Adelheid Seyfarth sin skildring av en hverdag preget av forskjellene mellom by og land, mellom bygda og sentralmakten som bestemmer over dem. Hun besitter en helt egenartet evne til å skildre sosial arv og miljø og viser frem den norske arbeiderklassen på en original, humoristisk, poetisk og tankevekkende måte.
Tidligere bøker i serien er Førti kalde bak månen, Den hvite elgen og De fortapte.
Med Så blomstret rogna, er Svullrya-kvartetten komplett.