En framtidsformodning fra 1996
Det er ingen overdrivelse å si at Thure Erik Lund ser på verden, kunsten og framtida med et friskt blikk. Essayene i Romutvidelser er både pågående og oppkjeftige, de sikter skarpt og treffer i tide og utide. I Lunds tekst fra 1996 er det ikke foretatt noen rettelser eller forbedringer. Han er rett og slett framsynt.
Fansen har visst det lenge: Han er inne på noe, han der Lund. ... Evnen til å gjøre det kjente fremmed og det fremmede kjent, gjør Lund til en moderne mystiker. En slags tekno-mystiker, som beveger seg kontinuerlig inn i den ubegripelige fremtiden. Det finnes ingen andre som ham i norsk litteratur, eller antageligvis verdenslitteraturen. ... Jeg ønsker Lund god tur til Tyskland og videre inn i fremtiden!
- Kenneth Moe, Aftenposten
Etter hvert vil det dukke opp skjermer i hjemmene som skal forene vanlig TV, PC og speil, i form av et slags personlig ikon.
En framtidsformodning fra 1996
Etter hvert vil det dukke opp skjermer i hjemmene som skal forene vanlig TV, PC og speil, i form av et slags personlig ikon. Dette er framtiden. En slags plasma-TV som skal stå i forbindelse med en computer, som så danner bilder av rommet der eieren befinner seg, eller som danner bildet av eieren, som beskriver hvilken tilstand eieren for øyeblikket befinner seg i, eller som faktisk kreerer vår identitet, at vi blir teknologien, gjennom et sofistikert speil som er basert på hvilke informasjoner computeren får inn, samt speilflatens fysiske utforming. Og denne skjermen med computer har sensorer ut i rommet, den står i en fortløpende kontakt med all slags databanker, værsatellitter, bankkontoer, folkeregistret, politiets arkiver, arbeidsstedet, med computere i bilen, computeren har data om venners og familiens aktuelle situasjon, der livshistoriene er plottet inn, og naturligvis, skjermen er koblet sammen med alle andres skjermer, i et slags kontinuerlig onlinesystem, gjennom skjermer over hele verden, slik at verden fungerer på samme måte, som gjør enhver fysisk kontakt mennesker imellom overflødig, den eneste virkeligheten som finnes, er den som utspiller seg via skjermene. Alt dette i den hensikt å skape en ny livaktig substans i verden, som framkommer i hver og en av oss på en skjerm som faktisk står i kontakt med virkeligheten, og dette bildet blir et bilde eieren betror seg til, stoler på, for det forteller hele tiden noe om ham selv, han kan kontinuerlig avlese seg selv i det, og som etter hvert kan bli hans virkelighet, da hans virkelighet, med alle dens lag av sinnsstemninger og praktiske forhold og miljøforhold blir syntetisert i bildet, slik at bildet blir den relikvie, det alter som eieren tilber, et bilde som dermed er eieren, er ham fullt ut, mer enn han kan forstå selv, for denne skjermen er så mye mer ham selv enn ham selv, slik vi faktisk er, for vi er mye mer enn det vi tror.
(Skrevet i 1996, og det er ikke foretatt noen rettelser, eller forbedringer.)
Innholdsliste:
En framtidsformodning fra 1996
Romutvidelse
Om nødvendigheten av å isolere seg
Frankenstein
I ukjente skoger, om Thoreau
I det innerste
Den nye verdenen
Knut Hamsuns litterære metode
Linjen mellom mening og materie
Et lite kurs i Straahlbox
Litterær kapital.
Veier inn i det virkelige
Klimapolitikk
Tau, primtall og sannhet
Å male utomhus
Kunstige forvandlinger
Om å jukse
Ordenes nye former
Sinnbildets teknologi
Om å publisere
Makt og død
Om naturen, og dens langraske forvandlinger
Hemmeligheter på veien
Lund trekker oss langt unna det menneskelige i ROMUTVIDELSER. Perspektivene på alt fra vår eksistens til språk og litteratur er smilende. Det er mørkt, intenst på grensen til det maniske, men alltid med en analytisk brodd som presser tanken mot sine yttergrenser. … Det er en fryd å lese Lund, fordi han skyver tankene til yttergrensene for det mulige. Han er ikke akkurat lettlest, men det er når han er på sitt mest obskure vi finner de mest interessante tankelinjene. Det er akkurat her litteraturen, om vi følger ham til det ytterste punkt, har en verdi.
- Kjetil Røed, Vårt Land