En hyllest til alle alminnelige fedre

Mr. Woolf er en hyllest til alle alminnelige fedre, som kanskje ikke er så alminnelige som man tror.

Skrevet av: Jan Kjærstad

Kjære leser,

Denne romanen har en helt spesiell bakgrunn. Midtveis i arbeidet, mens alt fremdeles var kaos og jeg lette etter en kjøl for historien, døde faren min. Han ble 99 år. Så det var til å leve med. Og allikevel. I ukene etterpå – de fleste vil kjenne seg igjen i situasjonen – ble jeg sittende og gruble: Hvem var han?

Dette er en bok til far. Dette er en bok om far.

Selv om ikke mange vil se det, er Mr. Woolf også en selvbiografisk roman. 

Da jeg ryddet i fars hus, fant jeg en liten koffert med de gamle lekene mine. Jeg tok en Matchbox-bil i hånden, en flyttebil – og simsalabim. Jeg var gutt igjen, jeg satt i stuen og flyttet møbler fra det ene teppet til det andre, det vil si, det var ikke tepper, det var bydeler i Oslo.

Bli med på et lite eksperiment: Lukk øynene og tenk på din yndlingsleke i barndommen. Eller tenk at du er på loftet og finner en av lekene dine. Tenk så på de universene som stiger opp i deg når du tar den i hånden. Du vil nå ha en idé om hva Mr. Woolf handler om.

Det fortelles en del om leker i romanen, men det viktigste er ikke lekene i seg selv, men den fantasikraften de setter i gang. Så len deg tilbake og slå følge med William Abelson nå han, til sin overraskelse får et oppdrag av faren sin. Allerede neste dag sitter han i et fly på vei til Hongkong. 

– Vennlig hilsen Jan Kjærstad

Utdrag 

Hvordan oppstår en idé som får betydning for hele menneskeheten?

En dag møter William Abelson sin far til lunsj på Dovrehallen. William har en doktorgrad i fysikk, men har gått på en smell, han har i flere år arbeidet som barista i en trendy kafé ved Akerselva. Faren driver Stjerneplassen Leker, en butikk i Storgata, og William tror det skal bli en vanlig lunsj der faren lufter sine økonomiske bekymringer over et patentsmørbrød. Faren har imidlertid noe annet på hjertet: Elizabeth, Williams søster, har forsvunnet. Faren er bekymret, han tror det kan ha tilstøtt henne noe. At hun er i fare. William får et oppdrag, han må reise til Hongkong, der søsteren etter sigende oppholder seg.

Hvor vanskelig kan det være? tenker William. Jeg skal bare finne en søster og hente henne hjem.

På flyplassen i Hongkong venter en overraskelse: William blir hentet i en Rolls Royce og kjørt til The Peninsula, et av byens fineste hoteller. Uten å vite det skal han de neste dagene møte mennesker og miljøer som snur opp ned på alt og som setter ham på sporet av forbløffende innsikter.

Mr. Woolf er en hyllest til alle alminnelige fedre, som kanskje ikke er så alminnelige som man tror.

Jeg beundret ham ikke, men jeg elsket ham, jeg elsket ham av den enkle grunn at han hadde gitt meg en lys barndom. Skal man forvente mer av en far?

Jeg sa naturligvis ja til å møte far, jeg spiste ofte lunsj med ham på Dovrehallen, jeg hadde nemlig noe som få har, Nina, jeg hadde et normalt forhold til faren min. Jeg beundret ham ikke, men jeg elsket ham, jeg elsket ham av den enkle grunn at han hadde gitt meg en lys barndom. Skal man forvente mer av en far? Vel, la oss ikke ta den diskusjonen her … Jeg trodde det skulle bli en helt vanlig lunsj hvor far luftet en av sine smått komiske bekymringer – som at en stor bestilling på de nyeste Barbie-dukkene var forsinket – men det ble en høyst besynderlig lunsj, det er nok derfor jeg husker så mange detaljer fra den, til og med hvordan ord falt, med tonefall og pauser.

«Jan Kjærstads nye roman er en vakker kjærlighetserklæring til en fars skjulte sider. Boka oser av fortellerglede, det er bare å gi seg hen og la seg føre gjennom Hongkongs trange markeder, neonbelyste gater, futuristiske kjøpesentre, overjordiske gangveier, grønne åser og skumle kirkegårder.»

Inger Bentzrud, Dagbladet 

«Mr. Woolf er en rik røverroman som glir sømløst mellom fortid og nåtid … Romanen innehar en dæsj Murakami-mystikk, er spennende som en detektivhistorie; den er både menneskevarm og underlig.»

Ellen Sofie Lauritzen, Dagens Næringsliv

Jan Kjærstad

Jan Kjærstad

Jan Kjærstad (født 1953) er regnet som en av Nordens fremste forfattere, først og fremst på grunn av sine nyskapende romaner. Kjærstad har embetseksamen i teologi og debuterte i 1980 med novellesamlingen "Kloden dreier stille rundt". I tillegg til sine romaner har han skrevet billedbøker og essaysamlingene "Menneskets matrise" (1989), "Menneskets felt" (1997), "Menneskets nett" (2004) og "Menneskets vidde" (2013). I 1984 mottok han Kritikerprisen for romanen "Homo Falsus", i 1993 fikk han Aschehougprisen, i 1998 den høythengende Henrich Steffens-prisen, i 2000 Doblougprisen og i 2013 Det Norske Akademiets pris til minne om Thorleif Dahl.

Trilogien om Jonas Wergeland - "Forføreren", "Erobreren", "Oppdageren" - ble fullført i 1999, og den siste innbrakte Kjærstad Nordisk Råds Litteraturpris.

Jan Kjærstads øvrige romaner er "Speil (1982), "Det store eventyret" (1987), "Rand" (1990), "Tegn til kjærlighet" (2002), "Kongen av Europa" (2005), "Jeg er brødrene Walker" (2008), "Normans område" (2011) og "Slekters gang" (2015). I 2017 utkom romanen "Berge" til glimrende mottagelse av anmelderne, og romanen dedisert til Kjærstads far, "Mr. Woolf", utkom i 2019. Hans seneste roman er "En tid for å leve" (2021), og i 2022 kom essaysamlingen "Menneskets bølger".

Jan Kjærstads bøker er oversatt til en rekke språk.
Les mer

Verden som var min

Ketil Bjørnstad avslutter seksbindsverket Verden som var min med Siste tiåret. En litterær bragd og et storverk sier kritikerne.

Kamel uten filter

En kritisk samtidsroman om å gå seg vill midt i livet, om fraskrivelse av ansvar, konflikter og maktkamper.

Przewalskis hest

Przewalskis hest er Maja Lundes tredje roman i den planlagte klimakvartetten.