Helene Flood om prosessen bak Terapeuten
Helene Flood har skrevet en av 2019s mest omtalte bøker: Terapeuten. Her forteller hun om hvordan boka ble til.
Skrevet av: Helene Flood
Jeg fikk ideen om å skrive i denne sjangeren da jeg leste Gillian Flynns Flink pike. Den er en psykologisk thriller, men også en spennende historie om et parforhold der det går stadig dårligere, og den fikk meg til å se et potensial i denne sjangeren. Thrillere er jo veldig plotdrevne, og når man kombinerer det med gode fortellinger om relasjonene mellom folk, kan det bli en skikkelig potent blanding. Da kruttet som ligger i den miksen ble tydelig for meg, fikk jeg lyst til å prøve meg i sjangeren.
Mye av plottet ble faktisk tenkt ut i forbindelse med legging av en baby som ikke ville sove alene. Det blir fort litt kjedelig å sitte og stirre ut i mørket i en time hver kveld, så det gjelder å finne en måte å underholde seg selv på. Jeg holdt det gående ved å planlegge plottet til Terapeuten i hodet. Når jeg tenker på det nå, er det kanskje litt underlig å tenke ut en thriller mens man venter på at en baby skal sove – det høres litt makabert ut, kanskje? Samtidig er det jo sånn at når man har små barn, er man hele tiden superfokusert på hva som kan gå galt – det gjelder å forutse alle mulige ulykker, så man kan forhindre dem. Så kanskje katastrofetenkningen falt meg spesielt naturlig akkurat i den perioden.
Ideen dreide seg om hva som skjer med et menneske når hun havner i en skremmende, potensielt farlig situasjon. Sara, den unge terapeuten i tittelen til boka er en person som er fornuftsbasert, som jobber med å tenke klart rundt problemene andre mennesker har i livene sine. En dag blir Sigurd, mannen hennes, borte. Når det så begynner å skje merkelige ting i huset hennes – gjenstander som forsvinner og dukker opp igjen, fottrinn om natten – blir det stadig vanskeligere for Sara å forstå hva som hender, og å skille det hun frykter fra det som faktisk skjer.
Boka er også historien om Sara og Sigurd, mannen hennes, fra de treffes som studenter, og til Sigurd en morgen går ut av huset og forsvinner. Kanskje finnes svaret på hva som har skjedd med Sigurd i det som har hendt mellom disse to i de årene de har kjent hverandre. Ideen var at boka skulle være en thriller, med alt det innebærer, men at den også skulle fungere som historien om et ekteskap.
Selve skrivingen gjorde jeg ved siden av full jobb. Den eneste måten å få til det på, er å bli god til å finne små rom i hverdagen til å skrive; et par timer på kvelden, en togtur hjem fra en hyttetur, på flyplassen på vei til jobbreise, eller en time eller to i helgen når familien har dratt på besøk til venner. Hvis man skal orke det, må man synes det man skriver er gøy, hvis ikke tror jeg man går på veggen, eller gir seg og finner på noe annet. Så på den måten var Terapeuten et overskuddsprosjekt for meg – jeg koste meg skikkelig med å skrive denne boken.
Hør podcastepisoden med Helene Flood:
Anmeldelser:
«Alt klaffer i psykolog Helene Floods krimdebut, som allerede spås internasjonal suksess.»
– Cathrine Krøger, Dagbladet
«Stilsikker spenning! Velskrevet og engasjerende thrillerdebut fra en stilsikker forfatter»
– Sindre Hovdenakk, VG
«Krim skrevet med intelligens og innsikt.»
– Leif Ekle, Nrk
«… hvis jeg noen gang skal bruke klisjeen «umulig å legge bort», må det være om Terapeuten.» … antakelig en av årets beste krimthrillere.»
– Tarald Aano, Stavanger Aftenblad
«Suveren thriller-terapi.»
– Vebjørn Rogne, Bok365
«Terapeuten forsvarer hypen. Helene Floods debutbok er en spennende, godt skrevet thriller om en ektemann som forsvant.
– Gerd Elin Stava Sandve, Dagsavisen
«Imponerende god krimdebut. Et drevet og godt krimplott får selskap av et originalt og medrivende psykologisk portrett av en hardt prøvet hovedperson.»
– Ole Jacob Hoel, Adresseavisen
«Det er berre å slå fast, vi har fått ein ny, norsk krimforfattar i eliteklassen.»
– Bjarne Tveiten, Fædrelandsvennen