
Foto: Helene Spanthus
Av måneskinn gror det ingenting: En roman som er like tidløs, som den er moderne
Da Dagbladet anmeldte Av måneskinn gror det ingenting i 1947, skrev litteraturkritiker Philip Houm at Torborg Nedreaas debutroman var en «viktig tendensroman». Når romanen nesten åtti år senere gjenutgis i en lett modernisert språkdrakt og med et nytt forord av Maria Kjos Fonn, kan man vel trygt si at dette er en roman som er like tidløs, som den er moderne.
Ideen til Av måneskinn gror det ingenting fikk Nedreaas da hun tilbrakte en natt på et hotell i Oslo etter en fest. Her traff hun en ung kvinne, Åse, som begynte å fortelle historien som senere skulle bli utgangspunktet for romanen. I et intervju i det litterære tidsskriftet Vinduet i 1974 beskriver Nedreaas møtet på hotellet slik: «Der traff jeg en ung kvinne, og vi kom i snakk, jeg trengte selskap. Jeg tror hun hadde en flaske av et eller annet, og så satt vi der, og så begynte hun å fortelle.»
Romanen utspiller seg i løpet av én enkelt natt når en kvinne forteller sin livshistorie til en fremmed mann. Det er en historie om en livslang, ikke gjengjeldt kjærlighet. Om en 17-åring som innleder et hemmelig forhold til sin lærer Johannes, som er forlovet. Da hun oppdager at hun er gravid, ser hun ingen annen utvei enn å utføre en rekke illegale aborter.
Nedreaas har en særegen evne til å skildre menneskeskjebner. Hun kvier seg ikke for å nærme seg det hjelpeløse og fornedrede mennesket, hun er hensynsløst ærlig om det rystende og brutale. Jeg slutter meg til Philip Houms konklusjon i Dagbladets anmeldelse: «Stundom kan en hos Torborg Nedreaas støte på detaljer som er så rystende sanne at en knapt vil kunne glemme dem noen gang». Man forblir ikke den samme etter å ha lest Av måneskinn gror det ingenting, og jeg gleder meg til at nye lesere skal oppdage Torborg Nedreaas’ enestående forfatterskap.