Ny i jobben? Få gode tips her
Mange starter i ny jobb etter sommerferien. Første dag i ny jobb kan være nervepirrende. Den neste også. Følelsen av å være ny varer egentlig ganske lenge, skriver Stine Trygg-Hauger i boka Når timene flyr.
Her gir hun deg sine beste tips.
8 tips til deg som er ny i jobben
- Vis ydmykhet: Ta deg tid til å lære bedriften å kjenne. Vær ydmyk og prøv å forstå hva som har gjort bedriften til det den er nå. Ingen liker nykommere som tror de vet alt etter et kvarter på kontoret.
- Avklar forventninger: Forstå hva som forventes av deg fra ulike hold, både oppover og nedover i hierarkiet. Er du usikker, bør du avklare forventningene så tidlig som mulig.
- Analyser før du gir svar: Unngå å gi svar på viktige spørsmål før du har tatt deg tid til å sette din egen «diagnose!» på organisasjonen, ledergruppen, teamet ditt og rollen din.
- Vis vilje: Vis at du vil noe, at du bidrar der det er behov, og at du har lyst til å lære. Bruk tid på forberedelsene.
- Snakk med folk: Forstå hvem kollegaene er, ikke bare hvilken rolle eller posisjon de har. Bruk tid på å lære deg hvem folk er, hva det heter, hva de jobber med, og hva som interesserer dem.
- Engasjer deg i kulturen: Legg ned tid og innsats i å forstå kulturen på den nye arbeidsplassen, og kjenn på hvordan den skiller seg fra der du kommer fra. Det vil hjelpe deg å skape et godt førsteinntrykk og jobbe mest mulig effektivt der du er nå.
- Vær sosial: Vær med på de sosiale arenaene, om det er sommerfest eller fredagspils, quiz i lunsjen eller vaffeldag. Eller bare det å spise lunsj sammen. Bli med!
- Lever operasjonelt: Bygg kredibilitet i rollen din ved å bevise at du skjønner hva du bør prioritere. Prøv gjerne noen tidlige seire i form av gode prestasjoner kort tid etter at du starter.
I Når timene flyr kan du lese mer om å skifte jobb og i tillegg få mange andre tips og triks for å ha det gøy på jobben. Stine Trygg-Hauger deler råd og inspirasjon fra kloke Clas Ohlson-kollegaer, programledere, en kreativ lærer, Aftenpodden, toppledere og mange flere!
Trenger du overlevelsesguide til åpent landskap, eller suksessoppskriften for å holde ut lange møter? Og hvilke spørsmål bør du stille når sjefen er en tåkefyrste?
Vi er på jobb over 200 dager i året - da er det viktig å trives! Når timene flyr - tips og triks for å få det gøy på jobben er en lettlest og morsom bok om å finne glede på jobb.