Ny i jobben? Få gode tips her

Mange starter i ny jobb etter sommerferien. Første dag i ny jobb kan være nervepirrende. Den neste også. Følelsen av å være ny varer egentlig ganske lenge, skriver Stine Trygg-Hauger i boka Når timene flyr.

Her gir hun deg sine beste tips. 

8 tips til deg som er ny i jobben

  • Vis ydmykhet: Ta deg tid til å lære bedriften å kjenne. Vær ydmyk og prøv å forstå hva som har gjort bedriften til det den er nå. Ingen liker nykommere som tror de vet alt etter et kvarter på kontoret. 
  • Avklar forventninger: Forstå hva som forventes av deg fra ulike hold, både oppover og nedover i hierarkiet. Er du usikker, bør du avklare forventningene så tidlig som mulig. 
  • Analyser før du gir svar: Unngå å gi svar på viktige spørsmål før du har tatt deg tid til å sette din egen «diagnose!» på organisasjonen, ledergruppen, teamet ditt og rollen din. 
  • Vis vilje: Vis at du vil noe, at du bidrar der det er behov, og at du har lyst til å lære. Bruk tid på forberedelsene. 
  • Snakk med folk: Forstå hvem kollegaene er, ikke bare hvilken rolle eller posisjon de har. Bruk tid på å lære deg hvem folk er, hva det heter, hva de jobber med, og hva som interesserer dem. 
  • Engasjer deg i kulturen: Legg ned tid og innsats i å forstå kulturen på den nye arbeidsplassen, og kjenn på hvordan den skiller seg fra der du kommer fra. Det vil hjelpe deg å skape et godt førsteinntrykk og jobbe mest mulig effektivt der du er nå.
  • Vær sosial: Vær med på de sosiale arenaene, om det er sommerfest eller fredagspils, quiz i lunsjen eller vaffeldag. Eller bare det å spise lunsj sammen. Bli med! 
  • Lever operasjonelt: Bygg kredibilitet i rollen din ved å bevise at du skjønner hva du bør prioritere. Prøv gjerne noen tidlige seire i form av gode prestasjoner kort tid etter at du starter. 

 I Når timene flyr kan du lese mer om å skifte jobb og i tillegg få mange andre tips og triks for å ha det gøy på jobben. Stine Trygg-Hauger deler råd og inspirasjon fra kloke Clas Ohlson-kollegaer, programledere, en kreativ lærer, Aftenpodden, toppledere og mange flere! 

Trenger du overlevelsesguide til åpent landskap, eller suksessoppskriften for å holde ut lange møter? Og hvilke spørsmål bør du stille når sjefen er en tåkefyrste? 

Vi er på jobb over 200 dager i året - da er det viktig å trives! Når timene flyr - tips og triks for å få det gøy på jobben er en lettlest og morsom bok om å finne glede på jobb.

Kjøp Når timene flyr her
Stine Trygg-Hauger

Stine Trygg-Hauger

Stine Trygg-Hauger (f. 1982) er administrerende direktør for Clas Ohlson AS med butikker fra Alta i nord til Mandal i sør - pluss nettbutikk. Hun kom på andreplass i Assessits kåring av årets unge ledere i 2018. Når timene flyr - tips og triks for å få det gøy på jobben er hennes første bok.
Les mer

Klar for en ny start?

Januar ligger foran oss. Med alle de blanke arkene som bare januar har. Vi starter året med fire høyst inspirerende bøker. 

Fra gutt til mann med Gutteboka

"Gutteboka" inneholder alt du må vite om guttenes pubertet.

Emma Ellingsens beste YouTube-tips

I boken Emma deler Emma Ellingsen sine beste tips om hvordan hun jobber med YouTube-kanalen sin.