Senhøstes 1851: En pur ung Henrik Ibsen ankommer Bergen uanmeldt og påstår at han er ansatt av Ole Bull som dramatisk forfatter ved Det norske Theater. Dette kommer bardust på teaterdireksjonen og ikke minst på den skolerte verdensmann og instruktør Herman Laading, som mot sin vilje blir satt til å samarbeide med den uerfarne og forknytte Ibsen. Dette er utgangspunktet for en dramatisk beretning om kunstneriske fiaskoer, kolliderende kunstsyn, dobbeltgjengere og en duell på liv og død under romantikkens synkende stjerne. Mordet på Henrik Ibsen er en regnvåt og burlesk roman om et uforløst geni, og en avgjørende, men underbelyst periode i livet til den norske litteraturhistoriens ubestridte ener
Erlend O. Nødtvedt debuterte med diktsamlingen Harudes i 2008. Siden har han utgitt diktsamlingene Bergens beskrivelse (2011), Trollsuiten (2014) og Slekter (2019) - og romanene Vestlandet (2017) og Mordet på Henrik Ibsen (2021). Fra første bok har Nødtvedt begeistret anmelderne, og han er ansett som en av sin generasjons sentrale forfattere. "En av poesihøstens mest potente og originale utgivelser," skrev blant annet BTs anmelder om diktsamlingen Bergens beskrivelse. Og nettopp originalitet er en sentral beskrivelse av Nødtvedts lyrikk og prosa. Hans skrivemåte er både særegen, energisk, vilter og besvergende.
Høsten 2017 ga Nødtvedt ut sin første roman Vestlandet. Den fikk strålende mottakelse og er blant annet blitt omtalt som "en praktfull ode til Vestlandet" og "rein fest og sælebot". Romanen Mordet på Henrik Ibsen fra 2021 ble møtt med begeistring fra et samlet kritikerkorps. Romanen er både nominert til Kritikerprisen 2021 og P2-lytternes romanpris. For diktsamlingene har han vunnet priser som Ung Poesi-prisen i 2008, Bergensprisen i 2011, Bjørnsonstipendet i 2012, Bokhandlerforeningens forfatterstipend i 2015, Premio Ostana i 2017 og Olav H. Hauge-stipendet i 2019. Nødtvedt mottok Mads Wiel Nygaards legat 2019 for sitt samlede forfatterskap, og han ble kåret til en av de ti fremste unge, norske forfatterne av Morgenbladet og Norsk Litteraturfestival i 2015.
Les mer
Artikler
Mads Wiel Nygaards legat til Erlend O. Nødtvedt
– Det er få poeter i Norge i dag som besynger, besverger, leker, raljerer og forfrisker som Erlend O. Nødtvedt, sa Mads Nygaard under utdelingen av Mads Wiel Nygaards legat. – Nødtvedt er i ferd med å innta en sentral plass i norsk samtidslitteratur.
– Jeg håper jeg har skrevet en bok som gjør at de som leser den får lyst til å lese enda mer. Og jeg håper at jeg får fram at det ikke behøver å være en stor sak å lese. Vi må huske på at det er noe vi veldig lett kan gjøre og at det kanskje er den lettest tilgjengelige kilden vi har både til forlystelse og fordypelse, sier Kari J. Spjeldnæs om LESE. En liten bok om store opplevel
– Det er få poeter i Norge i dag som besynger, besverger, leker, raljerer og forfrisker som Erlend O. Nødtvedt, sa Mads Nygaard under utdelingen av Mads Wiel Nygaards legat. – Nødtvedt er i ferd med å innta en sentral plass i norsk samtidslitteratur.