Rivertonprisen til Jo Nesbø
Kniv er kåret til den beste kriminalromanen fra 2019. I den lange rekken med Harry Hole-bøker representerer Kniv et nytt høydepunkt. Kniv er en mørk, desperat og sorgtung roman i stort alvor, med suveren håndtering av en komplisert etterforskning.
Tekst: Nora Campbell, Forlagsjef Aschehoug skjønnlitteratur
Kjære Jo!
Da forlaget fikk melding om at det var du som skulle tildeles Rivertonprisen, ble vi selvsagt veldig glade. For Rivertonprisen er en stor ære. Og samtidig snek spørsmålet seg inn i bevisstheten: Det skulle jo bare mangle?
Du fikk Rivertonprisen da du debuterte med Flaggermusmannen. Da fikk du også Glassnøkkelen. Og siden har du fått Bokhandlerprisen, Edgar-prisen, CWA Dagger-prisen, Rivertonklubbens ærespris. Og det har kommet 12 romaner om Harry. Ni av dem er Harry og Rakel-romaner. Det er også Kniv. Det er en krim – og en kjærlighetsroman.
Skal du drepe noen med kniv, må du tørre å gå nær. Kniv går nær. Jo Nesbø føkker med følelsene våre. Det gjør vondt. Og det er mesterlig gjort.
Mange har sagt om forfatterskapet ditt at det er veldig bra, men må det være så brutalt? Så blodig? Tittelen til tross: Kniv er en av dine minst voldelige romaner, i hvert fall når vi teller antall mord. For her er det bare ett. Til gjengjeld er den emosjonelle volden som utøves med dette drapet, og på den dedikerte Harry- og Rakel-leserens bankende hjerte, så brutal at man kjenner det i årevis etterpå. Da boka utkom i juni i fjor, ville vi skåne leserne, holde på magien i det som skjer når det grusomme oppstår i leserens sinn, og vi ville ikke si noe om hvem som dør. Vi ville ikke spoile. Rivertonjuryen sier likevel presist hva denne boka handler om: «et mord som rammer oss leserne like hardt som det rammer Harry og alle rundt ham». For noe av nøkkelen til Jo Nesbøs suksess, i tillegg til de nærmest virtuost sammenskrudde intrikate plottene, de slentrende musikalske replikkene, det storslåtte portrettet av skyggesidens Oslo, er det store bankende hjertet.
Den er elegant utformet med stadige overraskelser og mange rundturer som tar oss i overraskende retninger, og med mange glitrende enkeltstående fortellinger.
Hans H. Skei, fra juryens begrunnelse
Kniv er kanskje den mest intime av alle bøkene om Harry Hole. Slik et knivdrap også er en intim handling. For som det sies i romanen: et knivdrap er personlig. Det er mye lettere å skyte noen med pistol. Skal du drepe noen med kniv, må du tørre å gå nær. Kniv går nær. Jo Nesbø føkker med følelsene våre. Det gjør vondt. Og det er mesterlig gjort.
Denne våren har gjort oss oppmerksomme på hva vi pleier å ta for gitt: et måltid på restaurant, en klem fra en venn, en vanlig dag på jobben.
Men andre ting tar vi også for gitt: Jo Nesbøs forfatterskap. Altså: vi glemmer hvor bra det er. Disse gavene av noen bøker som er så godt komponerte, så sikre på hva de vil, og på hvem som har gjort det, som lurer leserne trill rundt og samtidig gir oss akkurat det vi vil ha, igjen og igjen. Forfatterskapet går langt utover de kriteriene vi regner som ingredienser for en vellykket krim. Så godt som hvert år får vi ca. 500 sider ren fortellerkraft.
Kniv er kåret til den beste kriminalromanen fra 2019. Men er det ikke egentlig rått parti? For hvem skulle egentlig måle seg med deg, Jo? Vi gleder oss over alle de fantastiske romanene dine, og vi prøver å la være å ta dem for gitt. For i dag tør jeg nesten si det så sterkt: Du kunne fått den hvert år.
Gratulerer med Rivertonprisen 2019! Hurra!
Les også hele juryens begrunnelse nederst i denne saken.
Juryens begrunnelse
– Kniv er en mørk, desperat og sorgtung roman i stort alvor, med suveren håndtering av en komplisert etterforskning. Den er elegant utformet med stadige overraskelser og mange rundturer som tar oss i overraskende retninger, og med mange glitrende enkeltstående fortellinger om fortidige hendelser, sa Hans H. Skei under utdelingen av Rivertonprisen 2019. Les hele talen her.
Prisen for årets beste kriminallitterære arbeid i Norge, Rivertonprisen, går til Jo Nesbø for romanen Kniv. I den lange rekken med Harry Hole-bøker representerer Kniv et nytt høydepunkt, annerledes enn det tidlige mesterverket Rødstrupe og ikke så etterlengtet av leserne som Politi. Kniv er derimot en mørk, desperat og sorgtung roman i stort alvor, med suveren håndtering av en komplisert etterforskning. Den er elegant utformet med stadige overraskelser og mange rundturer som tar oss i overraskende retninger, og med mange glitrende enkeltstående fortellinger om fortidige hendelser. De kan være spennende i seg selv, men kobles også mot Harrys fryktelige opplevelser og kamp for å overleve. For ett er sikkert: livet må, ubegripelig nok, må gå videre.
Kniv er en bok som har mer enn nok av død og djevelskap, men lite eller ingenting av de grusomme eller groteske detaljene som har vært et slags varemerke for forfatteren. Det er en uhyre mangfoldig og rik bok, og her skal ikke avsløres noe som kan ødelegge for den som ikke har lest boka allerede. Men noen få karakteristikker er det plass for.
Harry Hole har mistet det meste, han drikker igjen, og Rakel har kastet ham ut. Harry er nå «en drikkende alkoholiker på betjentlønn», besatt av tanken på sin gamle fiende, Svein «Forloveden» Finne. Vi får tidlig et godt eksempel på at Harry fremdeles er en dyktig etterforsker i det han på enkel og overbevisende vis løser en mordsak. Men så får han den verst tenkelige av alle beskjeder, om et mord som rammer oss leserne like hardt som det rammer Harry og alle rundt ham. Harry er sikker på hvem den skyldige er, og i en komplisert intrige med mange sidehistorier, følger vi hans blinde fart mot det som kunne ha vært den endelige undergang, om han ikke klarer å holde seg flytende og samtidig løse mordgåten. Det tilnærmet geniale i denne nedturshistorien er at Harry makter å avsløre den hittil mest overraskende skyldige i hele det omfattende Hole-universet. Skyldig til og med i et mord vi i det lengste håpet aldri skulle finne sted, og som gjerningsmannen selv må gjøre opp for. Alle andre får en servert en annen løsning på hvem drapsmannen er.
Jo Nesbø klarer gjennom en elegant turnert intrige og en komposisjon som bruker mange grep og teknikker - frampek, ledemotiv, litterære allusjoner og godbiter av mange slag å lage en uhyre intelligent kriminalroman. Og da mener vi ikke «flink» eller «smart» eller «utspekulert», men helt enkelt en suveren beherskelse av mordets enkle kunst, skrevet inn i en fortelling der ikke minst musikk spiller en avgjørende rolle og faktisk er med på å redde livet til Harry.
Rivertonprisen deles ut av en uavhengig litterær jury nedsatt av Rivertonklubbens styre. I år ledes juryen av klubbens tidligere president, litteraturprofessor Hans H. Skei, som har med seg Kurt Hanssen og Elin Brend Bjørhei.