Tom Kristensen (f. 1955) debuterte i 2001 med finansthrilleren "En kule", som ble en solid salgs- og kritikersuksess. Siden den gang har han skrevet mange thrillere med høyaktuelle temaer som for eksempel krigsprofitering, nordsjødykkere, svindel med bistandsmidler og krigen i Afghanistan. I 2006 fikk han Rivertonprisen for "Dødsriket". Tom Kristensen ser "Profitøren", "Dypet" og "Dødspakten" som en tematisk trilogi om norske menn og kvinner som setter livet til, men får lite igjen når alt er over.
Hans siste thriller, "Pandora" handler om hvordan IS' finansierer sin blodige terrorvirksomhet.
"En kule" ( 2001): Norges første finansthriller. Kristensen brukte mye kunnskap fra sine 20 år i næringslivet.
"Hvitvasking" (2002): Hvitvasking av penger i kunstmarkedet, terror og rasisme. Ville ha et helt nytt tema. Var sikker på at "En kule" skulle bli refusert, så denne var godt på vei da "En kule" utkom.
"Freshwater" (2003): Finans og svindel i bistandsindustrien. Kjente seg igjen i hovedpersonens tanker: Var dette virkelig alt, var det verdt det?
"Profitøren" (2005): Krigsseilere og krigsprofitører under andre verdenskrig. Tom Kristensens far var krigsseiler.
"Dødsriket" (2006): Om islamsk terror som treffer Norge. Brukte erfaringer fra 1 år i Saudi Arabia.
"Dragen" (2008): Svindel i bistandsindustrien. Ble tipset om konkrete personer. Kjente tematikken godt fra tidligere. Var nærmere virkeligheten her enn i "Freshwater".
"Dypet" (2010): Om nordsjødykkerne på begynnelsen av 80-tallet, nordsjødykkernes pionertid.
"Korsbæreren" (2012): Om den japanske mafiaen Yakuza. Inspirert av en biografi om en amerikansk journalist som gikk inn i miljøet.
"Dødspakten" (2014): Om Norges krigføring i Afghanistan, om en norsk soldat som ser noe han aldri burde ha sett.
"Pandora" (2016): Om IS' finansiering av sin blodige terrorvirksomhet, og den amerikanske etterretningsorganisasjonen NSAs jakt på IS' finansansvarlige.
Les mer